Mokykla, kuri mąsto kaip verslas, bet veikia kaip švietimo lyderė
Pirmadienio rytas. Klasėse dar tylu, bet Salduvės progimnazijos mokiniai jau susirinkę – ne pamokoms, o savaitės planavimui. Čia savaitė prasideda ne nuo matematikos, o nuo tikslo. "Kiekvienas mokinys čia turi kryptį, o ne tik tvarkaraštį," – sako Šiaulių Salduvės progimnazijos direktorė dr. N. Kaunickienė. Vietoj tradicinio savaitės starto ji įdiegė verslo pasaulyje įprastas praktikas – savaitės susitikimus, tikslų refleksiją ir pažangos stebėseną.
4/30/20253 min read


Šis sprendimas nėra pavienis eksperimentas. Tai vizijos pagrindu kuriama sistema, kurioje svarbiausia – ne pažymiai, o mokinio augimas ir atsakomybė už savo mokymosi kelią.
MOST: kai "status meetingai" vyksta klasėje
Verslo pasaulyje komandos kiekvieną savaitę planuoja, atsiskaito ir reflektuoja. Salduvėje tai daro ir mokiniai. MOST – tai keturių dalių struktūra, kuri padeda moksleiviams augti ne tik žinių, bet ir bendravimo, savirefleksijos bei pilietiškumo srityse:
M – mokymosi refleksija
O – organizacijos gyvenimas ir bendruomeniškumas
S – socialinių įgūdžių stiprinimas
T – teminės klasės valandėlės
Tai savotiškas mokinio "status meetingas", kuriame jis įsivertina, ką nuveikė, ir numato, ką tobulins. Mokytojui – tai galimybė stebėti vaiką platesniame kontekste, įsitraukti į jo mokymosi procesą.
"MOST sistema padeda kiekvienam mokiniui tapti savo mokymosi savininku," – sako progimnazijos direktorė dr. N. Kaunickienė. – "Tai ugdymas, orientuotas į gyvenimui reikalingus įgūdžius, o ne vien kontrolinius darbus."
VIP: pažanga, matuojama ne tik pažymiais
Versle rezultatai matuojami per KPI ar OKR. Salduvės mokykloje – per VIP: Vaiko Individualios Pažangos sistemą. Ji gimė dar 2011 m., kai direktorė ieškojo būdo, kaip kiekvieną mokinį matyti individualiai.
VIP padeda aiškiai fiksuoti, kaip vaikui sekasi, ką jis gali tobulinti, kur reikia pagalbos. Tai ne vertinimo, o augimo sistema. Mokytojams – duomenų pagrindu grįsta refleksija, o mokyklos komandai – bendras veiklos žemėlapis. Mokiniui – tai galimybė suprasti save ne per pažymį, o per savo pažangą, procesą ir pastangas.
"Kartais mokinys atrodo tylus ar neįsitraukęs, bet kai pamatai jo VIP atspindį kitų pamokų kontekste – supranti, kiek jis iš tiesų auga. VIP leidžia mokytojui pamatyti vaiką ne tik per savo dalyko prizmę, bet visapusiškai – kaip asmenybę," – sako pašnekovė. – "Tai suteikia galimybę laiku pastebėti, palaikyti, pasiūlyti individualius sprendimus."
VIP tinklas, įkurtas 2022 metais Natalijos vadovaujamos progimnazijos iniciatyva, vienija mokyklas, kurios nori dalintis patirtimi, mokytis vienos iš kitų ir drąsiai ieškoti naujovių. Visa VIP sistema – tai nuoseklaus ir kryptingo direktorės darbo, pradėto dar 2011 metais, rezultatas.
Vadovė, kuri pirmiausia keičia save
"Jeigu pats nesimokai – negali tikėtis, kad mokysis tavo komanda," – įsitikinusi pašnekovė. Ji praktikuoja tai, ką versle vadintume "self-leadership": sąmoningą kryptingumą, asmeninę atsakomybę, koučingo technikas ir nuolatinę savirefleksiją.
Kiekvienas mokytojas mokykloje turi savo profesinio tobulėjimo tikslą. Kartą per mėnesį jis reflektuojamas mažose grupėse ir su kuratoriumi – administracijos atstovu, kuris kasmet keičiasi. Tai užtikrina tiek atvirumą, tiek naują žvilgsnį į kiekvieno augimą.
"Tai ne kontrolė, o struktūra, kuri įgalina," – pabrėžia Salduvės progimnazijos direktorė.
Tėvai – ne stebėtojai, o partneriai
Grįžtamasis ryšys – ne vien verslo komandoms. Salduvės mokykloje jo tikimasi ir iš tėvų. Jie kviečiami kalbėtis, vertinti, dalintis ir būti įtraukti į sprendimų priėmimą.
Tokio įsitraukimo nauda – abipusė. Kai tėvai tampa aktyviais ugdymo proceso dalyviais, atsiranda daugiau pasitikėjimo, mažėja atotrūkis tarp mokyklos ir namų, o mokinių motyvacija ir savijauta gerėja. Tėvų indėlis padeda formuoti platesnį požiūrį į vaiko poreikius – tiek akademinius, tiek emocinius.
„Kai tėvai dalijasi savo įžvalgomis, mes galime greičiau reaguoti, taikliau padėti vaikui, o kartu ir auginti bendruomenės kultūrą, kurioje kiekvienas jaučiasi svarbus,“ – sako progimnazijos direktorė dr. N. Kaunickienė. – „Visi esame vienos sistemos dalis – mūsų tikslas vienas: augantis, tobulėjantis vaikas.“
Mokykla kaip organizacija
Švietimo lyderystė čia nebėra apie gerą tvarkaraštį ar aiškias taisykles. Ji – apie gebėjimą matyti visą sistemą ir pritaikyti tai, kas veikia kituose sektoriuose.
MOST, VIP, mokytojų tobulėjimo sesijos, koučingo kultūra, dvipusis grįžtamasis ryšys – visa tai kuria mokyklą kaip organizaciją, kurioje kiekvienas narys žino, kur eina ir kodėl.
Kai mokyklos vadovas galvoja kaip verslininkas, bet veikia kaip švietimo lyderis – keičiasi ne tik mokykla. Keičiasi visa švietimo kultūra.