Biurokratijos mokyklose tyrimas

  • Mokyklų vadovai Lietuvoje biurokratiją dažnai įvardija, kaip vieną didžiausių trukdžių siekiant gerinti švietimo kokybę Lietuvoje.

  • Siekiant išsiaiškinti, kaip, kur ir kodėl susidaro didžausia biurokratinė našta ir kokią įtaką ji turi ugdymui, Švietimas #1 užsakė biurokratijos mokyklose tyrimą. Jį 2025 m. atliko Remi Consulting.

  • Remiantis išvadomis buvo pateiktos rekomendacijos mokykloms, savivaldybėms, prižiūrinčioms institucijoms, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai bei Nacionalinei švietimo agentūrai.

Apie tyrimą:

  • Atlikti giluminiai interviu su trijų skirtingų mokyklų bendruomenėmis, vadovais, mokytojais ir ekspertais, įvertinti teisės aktai ir institucijos, reguliuojantys mokyklų veiklą.

  • Identifikuotos administracinės naštos priežastys ir parengtos 67 rekomendacijos naštai mažinti

Pagrindinės išvados:

  • Iki 50 proc. vadovų laiko skiriama su ugdymu tiesiogiai nesusijusiai biurokratijai:

    • dalis reikalavimų dubliuojasi, nes institucijos tarpusavyje nesikeičia duomenimis, institucijos mokykloms permeta savo funkcijas.

  • Biurokratija trukdo ugdymo kokybei.

    • Formalumai stabdo mokytojų motyvaciją kelti kvalifikaciją, riboja kūrybiškumą ir grįžtamąjį ryšį tėvams.

  • Naštos mastas priklauso nuo savivaldybės.

    • Vienur švietimo skyriai padeda mokykloms, kitur – koncentruojasi į kontrolę ir ataskaitas.

  • Neracionali biurokratija neveikia.

    • Tikrinami dokumentai, o ne reali ugdymo situacija, todėl procesai tampa formaliais, mokyklos juos stengiasi atitikti minimaliai.

  • Socialinių rizikų valdymas biurokratizuotas.

    • Pavyzdžiui, įtarus vaiko teisių pažeidimus, mokyklos vietoj pagalbos gauna papildomos biurokratijos.

Pagrindinės rekomendacijos:
Mokykloms
  • Aiškiai apsibrėžti prioritetą – vaiko ugdymą – ir atsisakyti perteklinių vidinių tvarkų.

  • Saugoti mokytojų laiką, mažinti administracines užduotis, santykius su tėvais laikyti ugdymo dalimi.

  • Aktyviai dalytis patirtimi ir inicijuoti pokyčius savo savivaldybėje.

Savivaldybėms
  • Formuluoti mokyklų vadovams aiškius, į ugdymo kokybę orientuotus tikslus, o ne dokumentinius rodiklius.

  • Suteikti mokykloms daugiau laisvės, standartizuoti tvarkas visoms, kad kiekvienai nereikėtų kurti atskirų.

  • Vidaus auditą organizuoti kaip pagalbą, o ne papildomą administracinį krūvį.

Prižiūrinčioms institucijoms
  • Vertinti realią mokyklų situaciją, o ne tik dokumentus; vengti skubių, nebūtinų prašymų.

  • Aiškiai nurodyti duomenų rinkimo tikslą, rinkti tik tai, kas reikalinga vaiko gerovei.

  • Teikti nuoseklų grįžtamąjį ryšį ir metodinę pagalbą, o ne papildomus reikalavimus.

ŠMSM ir NŠA
  • Geriau koordinuoti veiksmus tarpusavyje ir su kitomis institucijomis, sistemingai mažinant biurokratiją.

  • Supaprastinti duomenų rinkimą, užtikrinti registrų sąveiką ir atsisakyti dubliuojančių reikalavimų mokykloms.

  • Įsiklausyti į mokyklų siūlymus ir orientuotis į tai, kas realiai padeda vaikui, o ne į dokumentų kiekį.

Sutrumpintą tyrimo pristatymą rasite ČIA 

Susipažinkite su pilnu tyrimu ČIA